Tuesday 24 March 2015

Renungi setiap detik, setiap saat.

23 March 2015, 6pm


Aku duduk di dalam KTM. Seorang pakcik dengan penampilan yang sederhana duduk disebelahku. Kami masuk ke dalam tren bersama2. Cuma pakcik ni tiba lambat sikit daripada aku.
Aku terharu dan sedih bila terbaca notes yg beliau tulis dalam henfon beliau.

# 5.49pm just arrived at train station. Going to kL. In fact the door has closed but someone push the emergency button. Ok.

Mcm tu la note pakcik dalam henfon beliau. Aku sedih, pakcik ni menghargai setiap masa dan setiap perkara yg berlaku pada dia. Kita nmpk perkara tu simple. Tp bg pakcik tu, dia sgt2 menghargai org yg tekan button emergency supaya pintu terbuka balik.

Bukan tu shaja pakcik ni juga merakamkan setiap detik beliau walaupon berada di depan masjidil haram.

Subhanallah. Kat mana2 pon kita boleh muhasabah diri. Bila2 masa pon Allah boleh tunjuk kat kita. Cuma kita je yang perlu tengok dengan mata hati. Macam mana dengan kita sekarang ni?? Hanya hidup seperti robot ataupon menghayati setiap detik hidup kita?? Mati tu dekat dengan kita. Mungkin tinggal senafas, mungkin tinggal seja, mungkin sehari, mungkin seminggu. Selalulah zikrul maut.

Alhamdulillah. Terima kasih Allah. Sebab jadikan pakcik ni asbab aku bermuhasabah diri.

Renung2kan dan selamat beramal..

No comments:

Post a Comment